Koud douchen gezond

september 13, 2017 Frans Wilmink

De gezondheidsvoordelen van koud douchen of een bad zijn de laatste tijd veel besproken onderwerpen. Een bekende Nederlander, Wim Hof de ‘Iceman’, gaat de hele wereld rond om groepen mensen te leren met ijs koud water om te gaan en zo de gezonde voordelen er van te laten ervaren. Koud douchen is ‘HOT’ maar is het nu echt gezond?
In de 19e eeuw werd er al aangeraden om koud te (af)douchen en zou helpen tegen verschillende kwalen.
In die tijd is er nooit wetenschappelijk onderzoek gedaan en diegenen die het beweerden werden als kwakzalvers beoordeeld. Maar de laatste tijd is er wel onderzoek geweest naar koud douchen en de gezondheidsvoordelen er van. Wij melden hieronder een aantal voordelen die je oploopt wanneer je koud gaat douchen.
*Koud douchen in de ochtend:
Je krijgt meer energie want van warmte wordt je loom, denk maar eens na over een warme douche in de avond, dan kun je beter slapen. Door de plotselinge temperatuur verandering gaat je hele lichaam werken en energie opwekken om je te ‘beschermen’ tegen het koude water.
*Je hart gaat harder pompen, waardoor je bloed sneller circuleert en omdat de bloedvaten vernauwen wordt je bloeddruk tijdelijk verhoogt. Het is van tijdelijke aart en hierdoor worden je hart- en vaatstelsel gestimuleerd.
*Je lichamelijke prestaties worden verbeterd. In de sport is getest regelmatig getest om na een prestatie in een koud bad te gaan liggen. Diegene die dat deed herstelde sneller. Hierdoor was de prestatie de volgende dag ook weer beter.
*Je immuunsysteem verbeterd. Doordat je witte bloedlichamen gaat aanmaken en dat is goed voor je immuunsysteem. Door het ‘stressen’ van je immuunsysteem.
*Je kan afvallen van koud douchen. Door de koude douche krijgt je lichaam prikkels om meer ‘verkeerd’ vet te verbranden. Wij hebben twee soorten vet in ons lichaam, de een zet aan en de ander hebben we nodig. Door koud te douchen wordt het ‘goede’ vet gestimuleerd en verbrand je meer calorieën om de warmte vast te houden.
*Je huid en haar worden gezonder. Warm water valt je huidcellen en eigen oliën aan, koud water daarentegen stimuleert de aanmaak daarvan.
*Je wilskracht verbeterd. Als je doorzet bouw je je eigen wilskracht op. Het valt niet mee om onder ijskoud water te blijven staan, dus bouw het langzaam op.
*Je krijgt meer zuurstof binnen, door een verbeterde ademhaling. Wanneer je eenmaal gewender bent en je ademhaling onder controle kan houden.

Wanneer je begint:
Het is niet verstandig om meteen volop te beginnen met koud douchen maar eerst gewoon warm, vervolgens koud afdouchen en dat steeds langer vol houden. Dat doe je net zo lang totdat het koude douchen langer is dan het warme.
Iedereen merkt uiteindelijk de voordelen van het koud douchen echter niet na een week proberen. Wanneer het eerste koud water op je lichaam stroomt ga je sneller adem halen, een menselijke reactie. Probeer deze rustig te houden. Ben je na het douchen nohg lang koud en rillerig dan heb je iets te lang gedaan en pas je dat aan de volgende keer. Het doel is lang koud douchen, rustige ademhaling en na het douchen geen last van koude.
Wij wensen jullie succes en voor die douche kom je natuurlijk bij ons.

Dit onderzoek wijst om de mogelijke positieve gevolgen van koud douchen op een depressie. Koude douches stimuleren een bepaald gedeelte van de hersenen wat het stofje noradrenaline aanmaakt.
Mensen met te weinig noradrenaline voelen zich vaak depressief en zijn emotioneel wat onstabiel.
Het koude water gaat dit dus tegen. Het hormoon noradrenaline wordt meer aangemaakt en de symptomen van depressie verlichten.
Beginnen met koud douchen
Wil je na het lezen van deze voordelen beginnen met het douchen in koud water? Doe dat dan als volgt….
1. Begin gewoon met warm douchen en draai aan het einde de warme kraan uit, en de koude kraan aan.
2. Laat het koude water eventueel eerst alleen op je armen en benen vallen.
3. Als je hieraan gewend bent, kun je de rest van je lichaam onder de koude douche brengen en eventueel ook je hoofd.
4. Kijk of je je ademhaling onder controle kunt krijgen en normaal en rustig door kunt ademen.
5. Wanneer je ademhaling onder controle is en je een beetje gewend bent aan het koude water, heb je je trainingsprikkel gehad. Meestal is dit ergen tussen de 1 en 2 minuten.
6. Bouw het rustig aan op, start met een paar seconden, en bouw het uit naar enkele minuten.
7. Als je na de koude douche blijft rillen en lang koud blijft, ben je te ver gegaan. Doe de volgende keer ietsje rustiger aan.
8. Blijf na de koude douche nog een aantal minuten gefocust en bewust van je ademhaling. Kijk of je kunt opmerken hoe de warmte zich weer verspreidt door je lichaam.
9. Als het goed gaat, ben je binnenkort misschien wel klaar voor een écht ijsbad!